Aardbeientaart

Ik maakte de laatste maand al een behoorlijk aantal aardbeientaarten, maar ik kan het gewoon niet laten nu de aardbeien in seizoen zijn. Deze aardbeientaart is opgebouwd uit 4 lagen aardbeiensponscake met een vulling van botercrème en gepureerde aardbeien.



Ingrediënten:
Voor de cake:
Ik maak twee identieke cakes om op elkaar te stapelen. Als je een dunnere cake wil, dan kan je natuurlijk ook alles maar voor 1 springvorm maken en van alle hoeveelheden de helft nemen.
  • 750g boter
  • 750g suiker
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 10 eieren
  • 750g zelfrijzende bloem
  • 400g aardbeien

Voor de vulling en afwerking:
  • 400g boter
  • 750g poedersuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 300g aardbeien
  • 2el poedersuiker (extra, voor in de aardbeiensaus)
  • extra aardbeien om te decoreren



Werkwijze:
Voor de cake:
Ik maak hier de twee cakes in 1 keer. Als je maar 1 springvorm hebt, dan maak je het deeg beter in 2 keer zodat het deeg geen uur moet staan wachten vooraleer het in de oven kan.

  1. Verwarm de oven voor op 180°C en beboter twee springvormen. 
  2. Klop de boter romig met de suiker en de vanillesuiker. Voeg daarna een voor een de eieren toe

  3. Pureer de aardbeien en voeg dit bij het deeg.

  4. Meng alles goed en verdeel het deeg over twee springvormen. Bak de cakes 1u op 180°C.

Voor de vulling
  1. Maak eerst de aardbeienvulling. Hiervoor doe je de aardbeien in een steelpannetje met 2el poedersuiker. Dit warm je op en laat je een tiental minuten sudderen. Roer wel regelmatig zodat de aardbeien niet aanbranden. Mix het geheel tot een aardbeiensaus.

  2. Voor de botercrème klop je eerst de boter enkele minuten luchtig, voeg daarna in 2 delen de poedersuiker toe en klop alles goed door. Voeg als laatste ook de vanille toe. Het kan geen kwaad om een paar minuten te lang te kloppen.

Voor de afwerking:
  1. Laat alles goed afkoelen voordat je met het afwerken begint!
  2. Omdat de cakes wat bol zijn vanboven, snijd ik eerst de bovenkant eraf om ze plat te maken. Daarna snijd ik elke cake nog een keer horizontaal door midden. Zo krijg ik een taart met 4 lagen.

  3. Het stapelen van de taart doe je als volgt: taart - botercrème - aardbeiensaus, je stapelt verder en eindigt met een laag cake.



  4. Breng dan een crumbcoat aan met botercrème. Dit doe je om ervoor te zorgen dat alle kruimels nu vastgezet worden en dan straks niet aan de buitenkant van de taart komen te zitten. Zet de taart een half uurtje in de koelkast, de botercrème zal opstijven, waardoor je beter zal kunnen afwerken.

  5. Breng nog een laag botercrème aan en strijk deze overal mooi glad af. Met de rest van de aardbeienvulling maak ik een marmer effect aan de zijkant van de cake. dit doe ik door een beetje aarbeiensaus op mijn spatel te nemen en dit aan de zijkant te smeren. Wanneer je het wat verder uitsmeert, krijg je mooie lange strepen.

  6. Op de bovenkant van de taart maakte ik nog toefjes met de rest van de botercrème en ik werkte de taart af met aardbeien.



Joyce bakt

Reacties